Markweg 10, 6883 JM Velp
+31 6 25197088

Wedstrijd reglement (buitenbaan)

Wedstrijd reglement (buitenbaan)


Clubleden moeten bij de inschrijving het EVMC/DMC nummer opgeven. Inschrijven gebeurt via MyRCM  (zie de EVMC agenda)  
De inschrijving sluit definitief op de donderdag voor de wedstrijd om 22:00 uur.

Voor 1/8 nitro, 1/10 nitro, en diverse elektro klasse’s houden wij ons tijdens de clubwedstrijden de DMC reglementen. Deze zijn te vinden op http://www.dmc-online.com
Voor de 1/5 bigscale modellen racen we in twee klasse’s. Dit is een open klasse en een klasse met een stock (standaard) motor. Vraag op de club even na wat de stookmotor is.

Voor de Tamiya klasse’s houden wij ons aan de reglementen van de Tamiyacup. Deze zijn te vinden op http://www.tamiyacup.eu

Globale indeling van de wedstrijd
09:45u Rijders briefing
10:00u Start van de eerste heat

 Klassen Kwalificatie(s) Finale(s)
Elektro klassen  7 minuten (3x)  7 minuten (2x)
Brandstof 1/10  5 minuten (3x)  30 minuten (1x)
Brandstof 1/8  5 minuten (3x)  30 minuten (1x)
Brandstof 1/5 Toerwagens  5 minuten (3x)  30 minuten (1x)
Brandstof 1/6 Trucks  5 minuten (3x)  30 minuten (1x)
     
     

Bij te weinig deelname zullen klassen worden samengevoegd. Het dag resultaat wordt wel per klasse opgemaakt. Mogelijke samenvoegingen: elektro klassen, brandstof 1:10 en 1:8, bigscale toerwagens en trucks.

Technische controle
Auto’s worden na elke heat/finale ter controle aangeboden. De auto’s dienen te voldoen aan het technisch reglement. De auto’s worden minimaal gecontroleerd op gewicht/rijhoogte/breedte en de gebruikte motor en banden. De auto’s kunnen na het baan inzetten, of in geval van een pauze na maximaal 10 minuten weer opgehaald worden.

Kwalificatie
Het beste resultaat van de 3 heats geldt als kwalificatie voor de finales. Er moet minstens één geldig resultaat zijn (1 ronde op de computer) om in de finales te worden ingedeeld.

Finales
Alle finales, dus ook de brandstoffinales, worden verreden volgens het “Heart of America” systeem. Aan de hand van het kwalificatieresultaat worden de beste 10 rijders in de A-finale opgenomen, nr 11 t/m 20 in de B-finale enzovoort. Er kan niet worden opgeklommen. De als nr. 16 gekwalificeerde rijder kan dus 11e of 20e worden. De plaatsingen van beide elektrofinales worden bij elkaar opgeteld tot dag resultaat. Bij een gelijk dag resultaat, wat bij elektro kan voorkomen, geeft het kwalificatieresultaat de doorslag.

De competitiepunten voor het dag resultaat
Als een rijder in de finale(s) niet minstens één ronde klokt, krijgt hij/zij geen competitie punten.

 Dag resultaat  Competitiepunten
 1e plaats  100 punten
 2e plaats  95 punten
 3e plaats  91 punten
 4e plaats  88 punten
 5e plaats  86 punten
 6e plaats  85 punten
 7e plaats  84 punten
 8e plaats  83 punten
 9e plaats  82 punten
 etc.  etc.